ENIT

EC0511SH0602de - LANGUE VIVANTE 2 ALLEMAND

Objectifs

A l'issue de cet enseignement, un étudiant sera capable de parler de ses projets, de percevoir les avantages/inconvénients d'une situation/innovation (progrès, environnement), de discuter et d'argumenter sur des sujets de société ou liés aux sciences de l'ingénieur

At the end of this course, the student must be able to describe a situation, to talk about his projects or about topical events, to understand a technical documentation, to list the advantages and disadvantages in a specific subject or about a technological innovation, to discuss and argue about major themes relating to society and engineering sciences.


At the end of this course, the student must be able to describe a situation, to talk about his projects or about topical events, to understand a technical documentation, to list the advantages and disadvantages in a specific subject or about a technological innovation, to discuss and argue about major themes relating to society and engineering sciences.

Présentation

- Analyse d'extraits d'articles de journaux ou de magazines à visée pédagogique, d'extraits vidéo d'actualités télévisées, interviews, publicités
- Présentations d'entreprises
- Présentations d'un domaine professionnel, d¿une ressource d¿énergie
- Comparaisons : les pratiques professionnelles en France et en Allemagne (tableaux de confrontation)
- Discussions thématiques sur des faits de société contemporains (emploi, réformes, immigration...)
- Questionnement sur le métier de l'ingénieur (nouvelles technologies et nouvelles manières de communiquer, mobilité et mondialisation)


- Analysis of newspaper articles, of short videos about events, interviews, publicities
- Presentation of companies
- Presentation of a professional field, of an energy resource
- The different professional practices in France and Germany (comparison tables)
- Thematic discussions about current facts (employment, reforms, immigration....)
- Debate about the engineer's profession (new technologies, new ways to communicate, mobility and globalisation...)

- Analysis of newspaper articles, of short videos about events, interviews, publicities
- Presentation of companies
- Presentation of a professional field, of an energy resource
- The different professional practices in France and Germany (comparison tables)
- Thematic discussions about current facts (employment, reforms, immigration.....)
- Debate about the engineer's profession (new technologies, new ways to communicate, mobility and globalisation......)

Pré-requis obligatoires

NIVEAU CERL A2
Connaissance des media, de l'histoire allemande
Savoir identifier un document, le décrire, reformuler les idées principales, argumenter/débattre


Examens

(1*CC1)/1

CC1 : Contrôle Continu 1

Syllabus

-Unternehmen Deutsch. Aufbaukurs Lehrbuch¿, BRAUNERT/SCHLENKER, Klett, 2005
Une Grammaire de base au choix, avec exercices
Magazines allemands à visée pédagogique : "Vocable", "Deutsch-Perfekt"


-Unternehmen Deutsch. Aufbaukurs Lehrbuch¿, BRAUNERT/SCHLENKER, Klett, 2005
Une Grammaire de base au choix, avec exercices
Magazines allemands à visée pédagogique : "Vocable", "Deutsch-Perfekt"

En bref

Langue d'enseignementFrançais

Contact(s)

Composante

  • République Française
  • Université de Toulouse
  • CTI
  • Région Occitanie
  • Erasmus plus
  • Midi Sup
  • ENIT Alumni
  • EUR-ACE
  • Label Bienvenue en France
  • Label FCU